Vorige pagina  De Buizerd fusioneert met Natuurpunt
Natuurvereniging blijft wel eigenheid bewaren
De Weekbode     VRIJDAG 18 JANUARI 2008

Homepagina vzw De Buizerd

Natuurpunt-De Buizerd vzw met vooraan v.l.n.r. voorzitter Hendrik Debeuf, Jacqui Stragier, Kathleen Demeulenaere, Eddy Vroman en Kurt De Smet. Achteraan zie je v.l.n.r. Wouter Mortier, Thierry Leperre, Bart Maes, Pol Deleersnyder, Geert Steelant en Paul Maes. Rosa Waelkens en Serge Noppe waren afwezig. (Foto FODI)

• INGELMUNSTER Natuurwerkgroep De Buizerd sloot een overeenkomst af met Natuurpunt, waardoor ze vanaf nu nog beter gaan samenwerken. De plaatselijke natuurvereniging blijft wel zijn eigenheid bewaren ..

Natuurwerkgroep de Buizerd werd 28 jaar geleden opgericht door enkele enthousiaste natuurfanaten. "Met vallen en opstaan kreeg onze vereniging naam en faam. Nieuwe leden kwamen bij, andere leden verlieten onze vereniging. In 1983 werd de Buizerd een vzw. Toen waren we al medebeheerder van het natuurdomein Mandelhoek en ook beheer~ der van de Kikkerpaaiplaats", zegt voorzitter Hendrik Debeuf. "Midden de jaren tachtig kwam daar ook nog het Spoorwegdomein bij. Eind 2001 gingen de toen grotere natuurverenigingen de Wielewaal en Natuurreservaten samenwerken onder één vlag, namelijk Natuurpunt. Vorig jaar werd door Natuurpunt contact met onze vzw opgenomen, met de vraag of onze vzw in zee kon gaan als een volwaardige Natuurpunt­ afdeling. We hebben lang gewikt en gewogen, want zo'n beslissing neem je niet direct. Uiteindelijk werd de knoop doorgehakt en werken we verder onder Natuurpunt De Buizerd vzw, met als werkingsterrein Izegem-Ingelmunster. Op 7 maart houden we in Aviflora een werkingsvergadering, waar aan de hand van een powerpointvoorstelling de werking wordt belicht. Er is ook een receptie voorzien."

Activiteiten

Volgens de Buizerd-kern blijft de natuurvereniging wel haar eigenheid behouden, zoals ze al 28 jaar werken. De natuurwerkgroep bruist van de motivatie en bedrijvigheid. Eén nieuwigheid is het tijdschrift dat nu op A4-formaat wordt gedrukt. In de komende weken hebben er heel wat activiteiten plaats. Eén uitschieter is de 23ste tweede­ handsmarkt, die tijdens het week­ end van 8, 9 en 10 februari plaats­ vindt in zaal Aviflora in de Brug­ gestraat. De verkoper kan de goederen binnenbrengen op vrijdag 8 februari tussen 9.30 en 19 uur en op zaterdag 9 februari tussen 8.30 en 11.45 uur. De koper is welkom op zaterdag 9 februari tussen 13.30 en 18.30 uur en op zondag 10 februari tussen 10 en 16 uur. Diezelfde dag mag iedereen van 18 tot 20 uur de niet-verkochte goederen of het geld terug afhalen. Bij verkoop gaat er 25 % van de verkoopprijs naar de kas van de vzw de Buizerd. Info bij Hendrik Debeuf op 051 31 21 62 of 0474087320.

Dit jaar hebben de geleide wandelingen in Mandelhoek plaats op 9 maart, 13 april, 11 mei, 8 juni, 13 juli, 10 augustus, 14 september en 12 oktober, telkens om 9.30 uur. Een groepswandeling is mogelijk, mits vooraf afspraak bij de conservator Jacqui Stragier, 051 304731. De werkdagen zijn zondag 20 en 27 januari, zóndag 3, 17 en 24 februari (telkens van 9 tot 12 uur), zondag 1 juni, zondag 31 augustus en zondag 7 september (van 8.30 tot 12 uur), zondag 7 en 14 december (9 tot 12 uur). Op zondag 13 april heet de thema­ wandeling in Mandelhoek voor­ jaar en op zondag 25 mei is de themawandeling Dag van de lieveheersbeestjes. Op zondagnamiddag 12 oktober staat men stil bij paddenstoelen in Mandelhoek.

Vorige pagina
Bekijk alle krantenknipsels
     Download dit artikel in pdf download artikel in pdf

Homepagina vzw De Buizerd